Nagy íróink a drámaírásban nem jeleskednek, műveik gyönyörűséges textusok kevés színpadi alkalmassággal, nincsenek szituációk, konfliktusok, legfeljebb karakterek. Ki kell találni hozzájuk a színházat... Dömötör András-nak, aki példás bátorsággal vetette magát Nádas Péter mélyvizébe, 3/5-ös arányban ez sikerült is (és ez ugye majd' két/harmad...) A hiányt javarészt a személyi alkalmatlanságokból fakad. Itt nem lehet pszichologizálni, mütyűrkézni, molyolni és poéntírozni: egyenes keménységgel nyomni kell a szöveget arcból arcba, de áriázás és préselés nélkül. Ahogy a németek csinálják /Faust!/, ahogy a Buland- rában mívelik, nem is beszélve az utolérhetetlen orosz- és litvánokról. Ebben a felállásban Szacsvay László tudja ezt, minden szótagja célba talál, miközben érzékletes cezúrákkal, leheletnyi gesztusokkal szavakon túli közlésekre is képes. Kovács Lehel érzelmi fűtöttséggel telíti monológját, Pelsőczy Réka vehemens erővel teremt kitöréséhez figurát. Kovács Gergely szikrázó gyorsasággal csiholja életre mondatait, Pálos Hanna bravúros monológjában a nézőtéri dolgozók elfojtott sérelmei sisteregnek, Rajkai Zoltán deklamációja muzikális árnyalatokkal telíti a narratív mondanivalót. Ha minden így lenne, bízvást jobban megszólalna a darab, de a horizontális színpadi látvány mindenképpen leköti figyelmünket. Szürke ajtónyílások, a Léthe vizén ringatózó gumiladikok, balra az Alvilág, jobbra a Büfé. Horgas Péter díszletében élénk mozgással cikáznak az aktorok, vagy éppenséggel hosszú percekig relaxálnak a rugalmas csolnakok ölében. Szirének hangja száll a hullámok felett: slágerkék, motetták, Sáry László és Zombola Péter adjusztálásában. Kicsit sok is, három lány is elég lenne, a blues nélkül, úgyis csaknem mindent visz a szólóban is remeklő Gál Gabriella. Jut azért szépen formált dallam a megkerülhetetlen Huzella Júliá-nak is, aki fehér gyolcsban függeszkedve, a "kötélen a Niagara fölött" lógatott változatában csillogtatja akrobatikus erényeit. A mindvégig érdekfeszítő produkció bizonyítja, hogy ezen az úton kell járni: ha a Katona komolyan gondolja, hogy a fiatal és az értő közönséget szeretné visszahódítani, a Dömötör- Kovács Dániel-Göttinger generációra kell építenie.

2011. február 2.