színlap

CSEHOV: PLATONOV

FORDÍTOTTA: ELBERT JÁNOS

 

ANNA PETROVNA VOJNYICEVA, tábornokné, fiatal özvegy

BÁSTI JULI

SZERGEJ PAVLOVICS VOJNYICEV, Vojnyicev tábornok fia, első házasságából

BLASKÓ PÉTER

SZOFJA JEGOROVNA, a felesége

UDVAROS DOROTTYA, majd SÖPTEI ANDREA

PORFIRIJ SZEMJONOVICS GLAGOLJEV, földbirtokos, Vojnyicevék szomszédja

VAJDA LÁSZLÓ

KIRILL PORFIRJEVICS GLAGOLJEV, a fia

TERNYÁK ZOLTÁN, majd DEBRECZENY CSABA

GERASZIM KUZMICS PETRIN

KUN VILMOS

MARJA JEFIMOVNA GREKOVA

BERTALAN ÁGNES f.h.

NYIKOLAJ IVANOVICS TRILECKIJ

MÁTÉ GÁBOR

MIHAIL VASZILJEVICS PLATONOV, falusi tanító

BALKAY GÉZA

ALEKSZANDRA IVANOVNA (SZÁSA) , a felesége, Trileckij húga

SZIRTES ÁGI

OSZIP, lótolvaj

VARGA ZOLTÁN, majd GAZDAG TIBOR

MARKO,  a békebíró küldönce

SZACSVAY LÁSZLÓ

VASZILIJ, Vojnyicevék cselédje

HOLLÓSI FRIGYES

JAKOV, Vojnyicevék cselédje

HORVÁTH JÓZSEF

KÁTYA, Vojnyicevék cselédje

SÖPTEI ANDREA f.h.

 

 

Vendégek: VAJDAI VILMOS, CSENDES OLIVÉR f.h., STOHL ANDRÁS f.h.

 

DÍSZLETTERVEZŐ: ANTAL CSABA

JELMEZTERVEZŐ: VÁGÓ NELLY m.v.

DRAMATURG: FODOR GÉZA

ZENE: MÁRTHA ISTVÁN f.h.

A RENDEZŐ MUNKATÁRSA: VALYUCH ANNAMÁRIA

RENDEZŐ: ASCHER TAMÁS

 

Bemutató előadás Párizsban: 1990. Május 21.

Bemutató a Katonában: 1990. Június 2.

Utolsó előadás: 1995. Június 9.

Összes előadás: 100

 

Az előadás Párizsban, Berlinben, Düsseldorfban és Bukarestben vendégszerepelt.

külföldi kritikák

Platonov

A budapesti társulat, a világ egyik legnagyszerűbbje, ismét itt van Párizsban, Csehov Platonovjának Ascher Tamás rendezte előadásával, amely dühítően naturalista külszín mögül végül merő szépségbe siklik ki. (…) A nézőtéren sokan nevetnek, egyesek megborzonganak, de minden arc feszülten fogadja be a gyönyörű záróképet, ahol végül minden megdermed: a színpad hátterében a színészek végre elhallgatnak, és orrukat az üveghez tapasztva nézik a halott Platonovot, a kis tanítónőt, akit kivégzett a nála is kisszerűbb világ. (…) Már csak két estén lehet megnézni ezt a Platonovot, utolsó produkcióját egy olyan színháznak, amely közel két éve próbál előre menekülni.

René Solis, La Libération

 

Ascher a lehető legjobban megközelíti a csehovi színház drámai rugóit: a kitörő nevetést pofon csapja egy könnycseppel, és a lehető legártatlanabb szavak mögé odacsempészi a lehető legmélyebb gondolatot.

O.S., Le Monde

 

A magyar rendező, Ascher Tamás egy alvajáró biztonságával tartotta az egyensúlyt a tragikus és a nevetséges között, és feszültséggel teli kapcsolat-szövevénybe hálózta bele a publikumot fesztiváli előadásával. (…) Ascher egészen a szakadásig fokozza a csalódott szenvedélyek játékát - hogy aztán, a tetőponton, egy néma, sokértelmű képbe fagyassza be: a padlón összegörnyedve fekszik a halott Platonov a sötét teremben. A háttérben megvilágítva ott áll a lelkileg megsebzettek csapata, akik távolságot tartva egy üvegfalon keresztül merednek rá.

Ulrike Merten, Neue Rheinische Zeitung

 

Az előadás a legkisebb mellékszereplőkig ragyogó szereposztással tündököl. Ide tartozik Vajda László, mint romantikus elképzelésekhez ragaszkodó, de kijózanító menyasszony-nézőbe menő, idősecske földbirtokos, Glagoljev és Kaszás Gergő, mint az ő fiacskája, aki gátlástalanul hódol a divatfi cinikus ideáljainak, és Párizsban mulatja el az apja pénzét.

Bertram Müller, Rheinische Post