Ma este improvizálunk - külföldi kritikák

Hány szerep keres egy fikciót, és mennyi örömteli könnyedség a budapesti Katona József Színház Pirandellójában! A tanulság, hogy hogyan is kell játszani a nagy agrigentóit, hihetetlen, de Magyarországról érkezik hozzánk. Ascher Tamás, a nagy tehetségű negyvenes rendező a Teatro Studióban mutatta be a "Ma este improvizálunk" sajátos interpretációját. (…) Máté Gábor személyesíti meg a rendező, dr. Hinkfuss alakját, akinek a kezében van az előadás gyeplője. De a Katona minden színésze a tudása legjavát adja ennek a vibráló, meglepő előadásnak a három órájában, amely úgy tetszik, kifogyhatatlan mind a színpadi ötletekben, mind pedig a vígjátéki invenciókban.

Rosella Minotti, Il Giorno

A jó rendező kezemunkája nyilvánvaló abban is, ahogy Ascher ehhez a különleges előadáshoz ki tudta aknázni mindazokat a humoros lehetőségeket, amelyek a szerep-színészek és a néző-színészek párbeszédében rejlenek. Ez utóbbiakhoz felhasznált néhány olasz színészt is és remek ritmusérzékkel belekomponálta a szinkrontolmácsolás megrendezett kérdéseit is. Az előadás meglehetősen látványos és kiváló alakításokban gazdag: a már említett Mátétól kezdve a többiekig, különös tekintettel az intenzív kisugárzású, melankolikus Söptei Andreára, aki Mommina szerepét játssza és a lehengerlő Máthé Erzsire, aki "Generalisszimát" alakítja. De az, ami a legmegkapóbb ebben a rendezésben, az éppen az újra megtalált, immár fizikailag kikerülhetetlen improvizáció íze: mintha az egyik nyelvi és kulturális szférából egy másikba való átmenet egyszerre letörölte volna azt a porréteget, melyet az idő múlása és a Pirandello-utánzók tömege rakott rá a hosszú évtizedek alatt.
Giovanni Raboni, Corriere della Sera