színlap

Carlo Goldoni: A karnevál utolsó éjszakája

Zamaria, takácsmester: Bezerédi Zoltán
Domenica, Zamaria lánya: Pálmai Anna
Anzoletto, mintarajzoló: Ötvös András m.v.
Bastian, selyemkereskedő: Ujlaki Dénes
Marta, Bastian felesége: Bodnár Erika
Lazaro, takácsmester: Kocsis Gergely
Alba, Lazaro felesége: Fullajtár Andrea/Pelsőczy Réka
Augustin, takácsmester: Nagy Ervin
Elenetta, Augustin felesége: Jordán Adél
Polonia, fonónő: Szirtes Ági
Momolo, mángorlómester: Máté Gábor
Madame Gatteau, francia himzőasszony: Máthé Erzsi/Fullajtár Andrea
Cosmo: Dankó István
Martin: Herczeg Tamás m.v./ Kádas József m.v.
Baldissera: Friedenthal Zoltán m.v./László Attila m.v.
Fordította: Török Tamara
Díszlet: Khell Csörsz m.v.
Jelmez: Szakács Györgyi m.v.
Dramaturg. Fodor Géza és Török Tamara
Zene: Sáry László
A rendező munkatársa: Tiwald György
Rendező: Zsámbéki Gábor

Az előadás a Budapesti Tavaszi Fesztivállal való együttműködés keretében jött létre.

külföldi kritikák

A karnevál utolsó éjszakája

Nagyon várt esemény – a tavalyi hatalmas siker után – a budapesti Katona József Színház társulatának visszatérése. Ezúttal az Alfieriben léptek fel, és Goldoni „A karnevál utolsó éjszakája” című darabját játszották, Zsámbéki Gábor rendezésében. Ismét a színészek csodálatos összjátékát, összhangját tapasztalhattuk, amely mindig ámulatba ejti és elkápráztatja a közönséget. Csodálatosan megformáltak a karakterek; okosan tarja őket össze és tartja őket féken a kristálytiszta rendezés. A látvány is nagyon erős, remek háttér az élet nagy döntéseiről szóló „freskóhoz”.

Alfonso Cipolla, La Repubblica

 

Az, hogy a közönségnek egyszerre kell olvasnia a szöveget és néznie a színpadi történéseket – mint minden külföldi előadás esetében –, megnehezíti a nézők dolgát. De ez sosem zavaró, ha annyira érdekes és meggyőző a rendezés, hogy az előadás szépsége szinte azt is feledtetni tudja a nézőkkel, hogy csak a feliratok segítségével tudják követni az elhangzottakat. Így volt ez Zsámbéki Gábor fantáziadús rendezése esetében is, amely tele van fontos, gondolatébresztő utalásokkal és remek összjátékot produkáló, nagyszerű színészekkel. Irónia és nagy színpadi mozgások jellemezték A karnevál utolsó éjszakáját, amelyen a fiatal és ambiciózus mintarajzoló, Anzoletto bejelenti mindenkinek, a szerelmének, Domenicának is, hogy úgy döntött, elutazik Pétervárra, ahonnan hírnevet és gazdagságot remél.

Antonia Dalpiaz, L’Adige

 

A nézők együtt lélegeznek az előadással, megszeretik, akkor is, ha esetleg nem tudnak minden szót elolvasni vagy nem értik meg a cselekmény összes mozzanatát. Nyilván a Goldoni-szöveg érdeme is, hogy a szereplők milyenségét és a jelenetek ívét viszont nagyon is tudják követni. De mindenekelőtt a tizenöt kitűnő színész érdeme ez, akik valóban magas szintű színjátszással örvendeztetik meg a közönséget. Hála az egyszerű, de találó díszletelemeknek, a Cuminetti színpada takácsműhellyé alakul át, amelyben szövőszékek és színes szövetek teremtenek intim, családias hangulatot. Ugyanez a hatása Zsámbéki szövegmódosításainak is, amelyektől egy kicsit kevésbé Goldoni-szerű, ám sokkal aktuálisabb lett a szöveg.

Tommaso Pasquini, Il Trentino

 

díjak


POSZT, 2007

- Legjobb rendezés: Zsámbéki Gábor
- Legjobb díszlet: Khell Csörsz
- Legjobb női epizódszereplő: Fullajtár Andrea
- Baranya Megyei Önkormányzat Különdíja: Máthé Erzsi
- A MASZK Országos Színészegyesület színészzsűri díja: Legjobb női alakítás: Jordán Adél

Vastaps-díj, 2007
- a legjobb női főszereplő: Fullajtás Andrea:
- Különdíj: Jordán Adél és Nagy Ervin

Színikritikusok Díja, 2006/2007
- a legjobb előadás
- a legjobb női mellékszereplő: Fullajtár Anrea
- a legjobb jelmez: Szakács Györgyi