színlap
Edward Bond: Kétezerhetvenhét | |
(egyfelvonásosok) |
|
SZÉK | |
Alice: | Bodnár Erika |
Billy: | Mészáros Béla |
Katona: | Hajduk Károly |
Fogoly: | Olsavszky Éva |
Ügyintéző: | Rezes Judit |
KI JÖN A HÁZAMBA? | |
Jams: | Lengyel Ferenc |
Katherine: | Rezes Judit |
Grit: | Keresztes Tamás |
EMBEREK | |
Postern: | Bezerédi Zoltán |
Lambeth: | Fullajtár Andrea |
Margerson: | Fodor Tamás m.v. |
Valaki: | Hajduk Károly |
Fordította: | Upor László |
Díszlet: | Khell Csörsz m.v. |
Jelmez: | Szabó C. Mária m.v. |
Dramaturg: | Várady Zsuzsa |
Zenei munkatárs: | Sáry László |
A rendező munkatársa: | Tóth Judit |
Rendező: | Zsámbéki Gábor |
Munkatársak: | Boncza Anita, Tóth László, Bokor László, Botka Zoltán, Pető Sándor, Tőzsér Gábor, Benke Gábor, Pető József, Kovalcsik Anikó, Nedár Barnabás, Petróczy László, Horváth József, Ignácz Éva, Pintér Mária, Végh Attila, Budavári Réka |
Bemutató: november 15. 19:00 Kamra
Idő: 2077. Hely: Valahol a Földön. Ebben a világban minden felülről szabályozott, az érzelmek éppúgy be vannak tiltva, mint a művészeti alkotások vagy a rokoni viszonyok. A múltat eltörölték. Mégis előfordul, hogy hiba csúszik a rendszerbe... A Székben egy asszony egy furcsa, felnőni képtelen fiatalembert rejteget apró lakásában. Éveken keresztül képes kizárni a külvilágot – mintha megállt volna az idő –, ám egy napon meglátogatják őket a hatóságok. A tragikus és bohózati elemeket ötvöző Ki jön a házamba? két főszereplője egy házaspár, akik mindketten hű emberei a rendszernek. De amikor egy fiatal férfi érkezik hozzájuk és egy – a megsemmisítést véletlenül túlélő – fényképre hivatkozva azt állítja, hogy az asszony öccse: fokozatosan elvesztik önazonosságukat. A harmadik, Emberek című dráma hősei mintha az utolsó túlélők lennének a Földön. Négy ember vergődik az életben maradásért, vagy éppen a megkönnyebbülést jelentő halálért.
A szerzőről:
Thomas Edward Bond, angol drámaíró, költő, forgatókönyvíró, színházrendező és elméletíró, Harold Pinter mellett Nagy-Britannia leghíresebb és legelismertebb kortárs színpadi szerzője. 1934. július 18-án született Londonban. Már fiatalon elkezdett drámát írni, de műveit csak 1962-től játszották színpadon, elsőként A pápa lakodalmát. Saved (Kinn vagyunk a vízből) és Early Morning című, naturalisztikus elemekkel sokkoló drámáit a cenzúra betiltotta, de éppen ezek a művek játszottak jelentős szerepet abban, hogy 1968-ban végleg eltörölték Angliában a színházi cenzúrát. Az elmúlt fél évszázad egyik legradikálisabb angol drámaírója. Darabjaival a zsarnokság, a mindennapivá lett erőszak, a faji megkülönböztetés, a társadalmi-politikai egyenlőtlenségek ellen emeli fel szavát. Az 1980-as évek közepén újabb műveinek – Bond számára elfogadhatatlan – angliai bemutatója után lényegében megszakadt a kapcsolat közte és a brit színház között. Európa színházaiban az 1970-es évektől kezdve rendszeresen műsorra tűzik a mai napig aktív drámaíró műveit.
„Válság idején a lehetetlen szükségszerűvé válik, az elképzelhetetlen elkerülhetetlenné. Ha megértenénk, miért van ez így, magyarázatot találnánk a társadalom majd minden gyötrő bajára. A felfoghatatlan könnyen lesz magától értetődő, sőt a közösség szemében kívánatos – lásd a fasiszta társadalmakat –, mert eleve benne rejlik a liberális demokráciák irracionalitásában és bosszúszomjas természetében. A múltbéli erőszak megdöbbenést vált ki belőlünk, és talán ugyanígy kiváltana a jövőbeni is: mert nem élünk benne az adott hazugság-zárványban. Nem létezik „emberi természet", amelyet alapul vehetnénk, az emberit, mint olyat, folyamatosan újra kell teremteni. 1900-ban a tömeges elgázosítás elképzelhetetlen volt. Ötven évvel később már nem. Ötven vagy hetvenöt év múlva vajon mi számít majd elképzelhetőnek vagy éppen magától értetődőnek?" /Edward Bond/
Az előadásról:
Előadásunk Bond három, az ezredforduló óta született egyfelvonásosát fogja össze. A Szék című drámát először az Avignoni Fesztiválon mutatták be, Alain Françon rendezésében. Az eredetileg – az Angliában komoly hagyományokkal rendelkező – ifjúsági színház számára írt Ki jön a házamba? nagy sikerrel szerepelt a világ számtalan színpadán, többek között Brazíliában, Kanadában, Svédországban, Németországban, Montenegróban, Franciaországban és Portugáliában. Az Embereket a Katona a világon elsőként állítja színpadra.